Hier is een uitgebreide lijst van activiteiten die je met je kind kunt doen om zowel hun levensbeschouwelijke ontwikkeling te stimuleren als emotionele verwaarlozing te voorkomen. Deze activiteiten helpen bij het opbouwen van een diepe band en zorgen voor een veilige, ondersteunende omgeving waarin een kind zich kan uiten en zich gezien voelt.
1. Samen mediteren
2. Wandelen in de natuur
3. Dankbaarheidsritueel
4. Ethische dilemma’s bespreken
5. Verhalen vertellen over verschillende religies en culturen
6. Schrijven of tekenen over gevoelens
7. Samen muziek maken of luisteren
8. Familie- of levensverhalen delen
9. Samen vrijwilligerswerk doen
10. Mindful eten
11. Ademhalingsoefeningen doen
12. Creatieve visualisaties
13. Een wensenboom maken
14. Emotiekaarten gebruiken
15. Energie-oefeningen doen (bijv. yoga of Tai Chi)
16. Filosofische vragen bespreken
17. Samen een spiritueel dagboek bijhouden
18. Vieringen en rituelen creëren
19. Zingen of chanten
20. Verzorging van dieren of planten
21. Samen reflecteren op de dag
22. Mindfulness wandeling
23. Dromen delen en bespreken
24. Lichamelijke aanraking (zoals knuffelen)
25. Reflecteren op geluk en zingeving
26. Op zoek naar stilte en rust
27. Visualiseren van een gelukkige herinnering
28. Speel rollenspellen over emoties
29. Samen koken
30. Zelfzorgrituelen creëren
Al deze activiteiten helpen bij het ontwikkelen van een gevoel van veiligheid, liefde en begrip bij je kind. Ze stimuleren de levensbeschouwelijke groei door het creëren van ruimte voor reflectie, empathie en verbondenheid.
Auteur: Olga Lenk
OVER DE AUTEUR
Als kind was ik altijd al nieuwsgierig naar wat anderen bezighield. Ik liet me graag inspireren, maar was ook snel beïnvloedbaar. Sportief als ik was, deed ik mee aan verschillende wedstrijden, maar sprong constant van de ene sport naar de andere: turnen, zwemmen, jazzballet, volleybal, schoonspringen, waterpolo en paardrijden. Ik was dat spontane meisje dat van alles een beetje kon, een kameleon die soms opviel, soms niet.
Rond mijn 40e ontdekte ik dat mijn spontaniteit eigenlijk een coping mechanisme was. Niet weten wie je bent, zorgt ervoor dat je makkelijk meewaait met anderen. Dit schijnt ook een kenmerk van hoog sensitiviteit te zijn. Mijn energie voor spontaniteit verdween door jarenlange slaapproblemen, wat me deed afvragen: wie ben ik zonder die spontaniteit? Wie ben ik echt? Wat vind ik? Wat is mijn levensvisie?
Deze zoektocht naar een sterke levensvisie gun ik anderen ook, want zonder die visie is echte verandering niet mogelijk. Nu richt ik me op levensbeschouwelijke ontwikkeling, omdat kinderen hun leven lang profiteren van een goed gevormde levensvisie. Hierin spelen ouders een cruciale rol.
Om een sterke levensvisie te ontwikkelen, speelt taal een belangrijke rol. Ik heb ervaring met kinderen die worstelen met taal. Bijvoorbeeld, als je een TOS (taalontwikkelingsstoornis) hebt, is het lastig om alle basisvaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor het vormen van een levensbeschouwelijke identiteit. Kinderen die moeite hebben met taal lopen vervolgens vaker tegen problemen aan bij het kiezen van een vervolgstudie.
Mijn missie is ouders te ondersteunen in emotioneel bewust ouderschap. Ik schrijf over onderwerpen zoals zelfzorg, neurodiversiteit, gezond en emotioneel bewust opvoeden ter voorkoming van emotionele verwaarlozing. Ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is om energie te hebben voor je kinderen. Zonder energie loop je vast, en hoe voorkom je dat je eigen problemen ook die van je kinderen worden? Vooral in crisissituaties, zoals ernstige ziekte, is het essentieel dat je emotioneel beschikbaar blijft, zodat je kinderen geen trauma’s oplopen.
ABONNEER JE OP MIJN NIEUWSBRIEF